Matin telakointiohjeita

Martinique, helmikuu 2004, Centre de Carenage, Le Marin, travel lift, suuren marinan läheisyydessä, supermarket vieressä, osataan englantia, email: carenantilles.marin@wanadoo.fr, osaava ja kallis paikka, kaikki korjaukset lujitemuovi-, alumiini- ja teräsveneisiin, 36 ft nosto+lasku+pohjan pesu+10 pv asumista veneessä telakalla+sähkö+vesi = 489 €. International myrkky 38 €/L. Gallonan kannuissa.

Venezuela, tammikuu 2006, Porto la Cruz, marina Bahia Redonda`n telakka PR Yacht Service, travel lift, minimarket, bussikuljetus ostareille kerran viikossa, suosittu ravintola ”where the action is”, iso tyylikäs uima-allas, telakan terävä pää osaa englantia, email: boatyard@bahiaredonda.com, wireless Internet, osaava ja keskihintainen telakka, kaikki korjaukset lujitemuovi-, alumiini- ja teräsveneisiin. Suosittu marina. Usein täynnä sesonkina eli hurrikaanikautena. Nosto+lasku+pohjan pesu+5 pv telakalla = 13.500 Bs/ft + 14% tax. 4 kk telakalla+sähkö+vesi josta 1kk asumista pätkittäin veneessä = 600 Bs/ft/vrk + 14% tax. Jotun myrkky verovapaasta Margaritan saaren Porlamarista 320.000 Bs/USGal. Telakalle ja marinalle saattoi maksaa mustan pörssin dollarikurssilla Floridan tilille Suomesta $1 = 2500 Bs. Venezuelan hinnat ovat olleet nousussa.

Tahiti, toukokuu 2007, Tahiti Nautic Center, Tavarao, 60 km Papeete`sta 400 pf sivu bussilla, 2 km Taravaon pikkukaupungista, kauppaan ja Internettiin 1,5-2 km, bussi ½-1 h välein valoisana aikana, ravintolan musiikki häiritsee perjantai-iltaisin klo kahteen aamuyöllä, telakan manageri Yvan osaa hyvin englantia ja dieselmekaanikko kohtalaisesti, email: tnc@mail.pf, osaava ja kallis telakka, kaikki korjaukset lujitemuovi- teräs- ja alumiiniveneille, rakentaa mm. lujitemuoviveneitä ja kookkaita alumiinityöveneitä. Veneet ovat kelkalla, joten kölin pohjaa ei pääse tutkimaan eikä käsittelemään. 36ft nosto+lasku = 39.600 pf. 1 viikko asumista telakalla+sähkö+vesi 15.832 pf. 1 kk asumista telakalla+sähkö+vesi = 47.496 pf. 1 € = 118 pf. Jotun myrkky 34 €/L viiden litran kannuissa. Dieselmekaanikon veloitus $42/h, yleismies 3000 pf/h.

Trinidad, Chaguaramas, travel lifts. Karibian suosituimmat telakat, vaikka Venezuela ”hengittää niskaan”. Puhutaan englantia. Useita osaavia telakoita. Pidin Power Boats telakkaa ehkä sijainniltaan parhaana. On kauppa ja mukava pikku rantaravintola ja saa teettää töitä haluamillaan ulkopuolisilla. Troolarit menevät Peakille ja pienemmät teräsveneet usein IMS:lle, joka salli myös ulkopuolisten työmiesten tulon telakalle. Jenkit ja muut rahakkaat menevät lahden toiselle puolelle. Nykyhinnoista tietää Seppo ja Anneli Sarekoski: annesampo@yahoo.com Hinnat ovat nousseet siitä kun olin siellä. Venezuela oli vähän halvempi kuin Trinidad.

Jos käytätte mukavaa, iloista, puolihampaattomasti hymyilevää yleismies Owenia pesemään ja vahaamaan kyljet, pohjan maalaamiseen ym, joka otti 2004 vain TT$100 = US$17 per päivä niin huomioikaa, että hän lähti aina niin kiireellä kotoa, että ei kerennyt syödä aamiaista. Aluksi pitää tarjota muhkea voileipä ja kahvia ja päivällä myös jotain ja koska on kuuma niin pitää olla runsaasti Coca Colaa. Päiväpalkan lisäksi pitää luultavasti olla vielä road taxi raha eli 2 x TT$5 ja kun työn tahti on verkkainen niin hän saattaa tulla kalliimmaksi kuin ne jotka ottivat TT$150, mutta tunnelma on leppoisa. Jos käytätte moottoriremonttiin insinööri Duncan`ia, joka kävelee päivittäin ympäri telakoita haalean sinisissä kauhtuneissa kokohaalareissa eikä ole luultavasti vielä saanut paria etuhammasta paikalleen niin huomioikaa että hän ”kadotti” Arthurin dieselin vuodeksi verstaalleen up on the hill.

Telakat ja marinat myöntävät huomattavankin alennuksen pitemmästä oleskelusta esim.1 kk, 3kk ja 6kk. Sesonkina voi joutua odottamaan telakointia muutaman päivän tai pitempään. Margaritan edullinen telakka oli täysi jo heinäkuussa 2005 ”kotiin lomalle” matkustaneista. Balboan kahdella kelkalla varustettu vuorovesitelakka Panaman kanavan Tyynenmeren puolella oli halvin ja heikoimmin varustettu, mutta Mr. Fixin, Juniorin, palvelu oli mahtavaa. Sorvaamosta tuli uudet erikoispultit vuorokaudessa ja pohja tuli halvalla Hollannin myrkyllä, johon lisättiin sopiva määrä supermyrkkyä pikkupullosta, valmiiksi juoksujalkaa. 10 pistettä. Kirkas supermyrkky oli niin vahvaa, että kun sitä katsoi hetken tarkemmin alkoi päänsärky. Veneen maalaus on parempi suorittaa Venezuelassa, jossa on kuivempi ilmasto. Muuten ei ole väliä teettääkö Chaguaramasissa, Trinillä, vai Venezuelassa. Molemmissa osataan. Ranskalaiset (Martenique) ovat osaavia ja täsmällisempiä, mutta kalliita. Kannattaa tehdä kirjallinen sopimus töistä, kustannusarvio ja aikataulu, muuten työt tahtovat kestää paljon kauemmin kuin aluksi sovittiin ja joutuu jatkuvasti ”lypsämään” työtä eteenpäin. Yardien managerit eivät ole huijareita, mutta kulttuuri on toinen. Ainakin PR Yacht Service hyväksyi myös sakkopykälän, joka kannattaa yrittää saada sopimukseen.

Tavanomaisia venetarvikkeita löytyy melko hyvin kaikilta yllä mainituilta paikkakunnilta. Varaosien löytyminen on jo epävarmaa. Parhaat mahdollisuudet on löytää maailmanmerkkejä: Furuno, Raytheon, Garmin, ICOM, Lofrans, Profurl, Furlex, Whale, International maalituotteet, jne. Dieselmoottoreissa Volvo ja Perkins ovat melko hyvin edustettuina joka puolella. Tilaamalla Euroopasta tai USA:sta osat luvataan yleensä parissa viikossa. Usein joutuu odottamaan kauemmin. Jos lähetys ei ole tullut luvatussa ajassa kannattaa alkaa etsiä sitä tarmokkaasti. Mahdollisesti se makaa tullipostissa lentokentällä tai kaupungissa. Monet käyttävät special carriers Fedex tai DHL, mutta itse olen huomannut että tavallinen pikaposti on joskus nopeampi ja aina halvempi. Special carriers huono puoli on että jos heillä ei ole riittävästi tavaraa sinä hetkenä suoraan siihen suuntaan lähetys saattaa kierrellä heidän lentokoneilla pitemmän matkan kuin reittilento on, joka tuo postin suoraan. Yleensä osat saa verovapaasti kun papereissa lukee: For yacht xxxxx in transit.

Tama`a maitai Matti & Snoopy
Tahiti