Teimme päätöksen lähteä tälle suurelle seikkailullemme jo syksyllä 2007 onnistuneen Selkämeren kierroksen jälkeen. Kesällä 2008 kiersimme Itämeren eteläosan purjehtimalla Baltian kautta Puolaan ja Ruotsin rannikkoa pitkin takaisin. Tällä matkalla hankimme kokemusta mm. tutkan ja tuuliperäsimen käytöstä.
Cantana on 1969 Nautorin rakentama ja Sparkman & Stephensin suunnittelema Swan 36, joka siirtyi kipparin omistukseen 20 vuotta sitten. Vene on näinä vuosina läpikäynyt mittavia projekteja, joilla sen kuntoa on jatkuvasti sekä ylläpidetty että myös sen varustustasoa modernisoitu.
Huolimatta klassisista linjoistaan, allamme on verrattain nykyaikaisesti varustettu avomerikelpoinen purjevene. Karibian matka on tarkoitus tehdä kahdestaan, kipparina Mikko Kaila ja kipparskana Riitta Vento. Useimmat lähtevät vastaavalle matkalle suuremmalla porukalla ja silloin toki vahtivuorot harvenevat vastaavasti. Toisaalta miehistönkin pitää saada sekä ruokaa että juomaa, mitkä
kaikki vievät paljon tilaa ahtaassa veneessä. Meille päätös lähteä kahdestaan oli helppo tehdä.
Olemme ilmoittautuneet ARC:iin (Atlantic Rally for Cruisers) eli n. 215 veneen yhteispurjehdukseen Atlantin yli Las Palmasista Saint Luciaan. Lähtö tapahtuu 22.11.2009 ja Atlantin ylityksen arvioidaan kestävän 3 – 4 viikkoa. Tarkoituksemme on viettää talvi Karibialla ja palata toukokuussa Bermudan ja Azorien kautta takaisin Eurooppaan ja kotiin. Atlantin projektia silmälläpitäen olemme parantaneet veneen varustusta tulevien olosuhteiden vaatimalle tasolle. Varustelu ei toki päättynyt tähän, vaan tässäkin pätee se vanha sääntö, että purjehtiminen on jatkuvaa veneen kunnostamista ja varustamista!
Olemme itse valmentautuneet seikkailuumme suorittamalla mm. ensiapu- ja tutkakurssin sekä osallistuneet muihinkin, enemmän tai vähemmän hyödyllisiin kursseihin ja tilaisuuksiin. Aikaa olemme varanneet matkaan noin vuoden ja kipparilta se onnistui helposti, kun eläkeikä tuli saavutettua sopivasti kesäkuussa 2009. Riitta sai vuoden vuorotteluvapaata.
Emmehän ole ensimmäisiä suomalaisia Atlantin ylittäjiä ja onneksi moni edeltäjistämme on pitänyt ahkerasti blogia, josta olemme ammentaneet arvokasta tietoa eri reiteistä ja satamista sekä Euroopassa että siellä kaukana. Jopa kipparin Lasse-eno purjehti 40-luvun lopulla partioporukalla s/y Bambilla Helsingistä Venezuelaan. Se oli melkoinen saavutus siihen aikaan. Totta puhuen, tässä vaiheessa matkan ensimmäinen osuus Espoosta Las Palmasiin jännittää vähintään yhtä paljon kuin itse Atlantin ylitys. Onhan vastassamme paljon uusia maita, vuorovesiä, merivirtoja ja vilkasta laivaliikennettä, jota on varsinkin Englannin kanaalissa.
Matka Espoosta Las Palmasiin on suunnilleen yhtä pitkä (n. 3000 nm) kuin Las Palmasista Saint Luciaan.
Lue Cantanan koko matkakertomus tästä linkistä (VAROITUS: iso PDF-tiedosto!): https://www.suomenvaltameripurjehtijat.fi/Cantanan.pdf